Roadtrip door Europa - de uiteindelijke route

5 landen, 6 Airbnb's, ruim 3.500 kilometer. Dat was de uiteindelijke route die we van zondag 31 oktober tot woensdag 10 november hebben afgelegd tijdens onze roadtrip. Ietsje anders dan het plan dat ik in mijn eerdere post beschreef, maar daarom in deze post meer over wat we allemaal gezien en gedaan hebben!

Zondag 31 oktober: Roosendaal naar Füssen (+/- 800 km)

Op de eerste dag stond er al meteen een autoritje van ruim 8 uur op de planning naar het Zuid-Duitse dorpje Füssen. Geen hele spannende route, hoewel het er op de Duitse autobahn qua snelheden hard aan toe gaat. Gelukkig verliep de reis voorspoedig en kwamen we rond 18.00 uur aan bij het Garni City Hotel dat we via Airbnb hadden gevonden. Een heel kleinschalig hotel en niet per se de allerbeste in de omgeving, maar prima voor één nachtje. Na een snel diner in het dorpje en een filmpje in bed zijn we lekker op tijd gaan slapen. Op dag twee zouden we namelijk ook weer een lang autoritje voor de boeg hebben.

Tip: eet een heerlijke schnitzel bij Woaze Gasthof Weizenbrauerei.

Maandag 1 november: Schloss Neuschwanstein naar Padua/Padova (+/- 460 km)
's Ochtends stonden we al op tijd op voor een bezoekje aan Schloss Neuschwanstein, één van de mooiste kastelen van Duitsland. Het werd een buitenbezoek omdat online alle tickets waren uitverkocht en ook bij het ticketcenter stond aangegeven dat er pas rond 13.00 of 14.00 uur een guided tour van start ging. Tijdens ons ritje hierheen begon het al best donker te worden en kwamen de eerste buien ons al snel tegemoet. We maakten wat foto's bij het kasteel en stapten daarna meteen de auto in richting Padova.

En dat werd een helse tocht. De regen viel de hele reis met bakken uit de hemel, het werd al rond 15.00 uur donker en we werden door flinke files ook nog eens dwars door de mistige bergen gestuurd. Uiteindelijk hebben we ruim 2 uur langer gedaan over dit ritje dan de planning was, maar gelukkig werden we vriendelijk in Padua (ook wel Padova) ontvangen door onze Airbnb-host.

Tip: Verblijf bij 'Romy luxury Battisti' (Airbnb-link). Hele aardige host, zeer ruim appartement en je hebt een privéparkeerplaats recht voor de deur. Ander voordeel is dat je te voet binnen een paar minuten in het centrum bent.

Dinsdag 2 november: Padua/Padova naar Venetië (+/- 20 minuten met de sneltrein, +/- 1 uur met de stoptrein)
Van tevoren hadden we al opgezocht welke dagen het meest zonnig zouden zijn voor ons bezoek aan Venetië. Op dinsdag waren de voorspellingen goed: zo'n 16-17 graden en volle zon! Dit konden we na zo'n regenachtige dag gisteren echt niet geloven. Vanuit ons appartement liepen we zo'n 20 minuten naar het treinstation, waar we een ticket van €4,45 per persoon kochten. Na het afstempelen van de kaartjes (heel belangrijk!) stapten we de trein in en binnen 20 minuten stonden we al op het station van Venetië. We namen de waterbus naar het San Marco plein; een tochtje van ruim een halfuur waarbij je al heel veel ziet van de stad. Na veel wandelen, foto's maken, Aperol drinken, een pizza delen, winkeltjes kijken en verdwalen pakten we rond 20.00 uur de trein weer terug richting Padova. Nu hadden we jammer genoeg wel een stoptrein die er ongeveer een uur over deed.

Tip: Op zoek naar een echt Venetiaans masker? Breng eens een bezoekje aan Atelier La Bauta. Hier worden de papier maché-maskers handgemaakt en beschilderd én ze zijn ook nog eens prima geprijsd.

Woensdag 3 november: Bezoek Padova
Omdat deze woensdag de weersvoorspellingen het minst gunstig waren, besloten we lekker in Padova te blijven en een stadswandeling te maken en een paar plekjes te bezoeken die kenmerkend zijn voor de stad. We gingen onder andere naar de Battistero del Duomo di Padova en de botanische tuinen, we liepen langs de Torre dell'Orologio, het piazza Delle Erbe, de Prato della Valle en natuurlijk het oude stadscentrum.

Tip: Proef authentieke Italiaanse gerechten bij Ristorante Nane della Giulia. De eigenaar is Nederlands, maar door de handgeschreven kaart (volledig in het Italiaanse kaart) en een kok die in zijn beste Engels de kaart uitlegt, waan je je écht even in het oude Italië.
Tip: Kleine trek? Eet een trammezini (kleine sandwich met verschillende soorten beleg) bij o.a. Bar Nazionale.

Donderdag 4 november: Padova naar Verona (+/- 1 uur met de trein)
Op donderdag liet het zonnetje zich weer wat vaker zien: genoeg reden om nog eens de trein te pakken naar een andere Italiaanse stad. Deze keer werd het Verona. Voor ongeveer €7,60 heb je een enkeltje richting deze stad. Wel duurt de treinreis iets langer dan naar Venetië en zit je zeker een uur in de trein.

In Verona bezochten we de Arena, het balkonnetje van Giulietta en de Ponte di Castelvecchio. Ook maakten we een wandeling door het stadscentrum, belandden we op een terrasje mét Aperol aan de Piazza Brá en aten we een ijsje onderweg naar het station. Rond 18.00 uur namen we de trein terug richting Padova en hebben we daar gedineerd bij een superlokaal restaurantje.

Tip: Zin in authentiek eten tussen de locals? Ga in Padova naar La Piccola Trattoria!

Vrijdag 5 november: Padova naar Ljubljana (+/-270 km)
Na een ontbijtje bij Bar Nazionale vervolgden we onze weg richting de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Dit ritje viel met zo'n 3 uur rijden reuze mee, en rond 16.00 uur kwamen we aan in onze loft-style Airbnb. De verhuurder, Gami Appartments, heeft meerdere van dit soort hypermoderne appartementen in hetzelfde gebouw. Die van ons had zelfs een sauna! (Airbnb link) Enige nadeel was dat je nog best een stukje moet wandelen naar het stadscentrum.

We fristen ons op en maakten daarna een korte stadswandeling - het werd al donker, dus het werd Ljubljana by night - en namen een klein borrelplankje bij Lockal. Hierna dineerden we bij restaurant Hisa Prod Gradom, wat op een klein stukje lopen van het stadscentrum ligt. Je hebt hier veel verschillende Sloveense gerechten, maar houd zeker ruimte over voor het dessert. De witte chocoladecheesecake was héérlijk.

Tip: De witte chocoladecheesecake bij Hisa Prod Gradom :-)

Zaterdag 6 november: Bezoek Ljubljana
Op zaterdag werden we helaas al vroeg gewekt doordat bouwvakkers al om 7.00 uur begonnen te sleutelen aan het gebouw van ons Airbnb. Met kleine oogjes vertrokken we dan ook richting stadscentrum voor een ontbijt bij Cacao. Hierna bezochten we het kasteel van Ljubljana en maakten we een wandeling naar de kunstbuurt Metelkova. Dat laatste hadden we beter over kunnen slaan, want we voelden ons hier niet erg welkom. De kunstenaars/bewoners zien deze plek echt als hun eigendom en houden niet van toeristen die hier foto's komen maken; en dat werd ons op z'n zachtst gezegd even goed duidelijk gemaakt. Na een drankje op het terras gingen we terug naar onze Airbnb voor een relaxmomentje in de sauna en 's avonds dineerden we bij Slovenska Hisa, Figovec.

Zondag 7 november: Ljubljana naar Plitvice Lakes (+/- 250 km)
In alle vroegte verlieten we onze Airbnb en stapten we de auto in richting Kroatië. Op de planning stond namelijk het Plitvice Lakes National Park. Het ticketcenter van het park sluit al om 13.00 uur dus we moesten er wel op tijd bij zijn. Gelukkig verliep de reis snel en kwamen we rond 12.00 uur al aan op de parkeerplaats. Je kunt in het park kiezen uit verschillende wandelroutes, variërend van 2-3 uur, 3-4 uur, 4-6 uur en 6 tot 8 uur. Omdat het park om 16.00 uur sluit, besloten wij voor de kortste route te gaan. Je komt op deze route de hoogste waterval van Kroatië tegen, een grot, verschillende prachtige kleinere watervallen en natuurlijk de meren. We hadden ook nog eens geluk met het weer, want het zonnetje liet zich de hele dag goed zien. En fijn dat we er in het laagseizoen waren; de vlonderpaden zijn niet heel erg breed, wat het lastig maakt om elkaar te passeren.

's Avonds aten we bij Restaurant Degenija, wat één van de weinige restaurants is in de omgeving. Niet heel vervelend, want we hebben hier prima gegeten voor een vriendelijke prijs.

Tip: Bezoek absoluut de Plitvice Lakes, het is het méér dan waard! Neem wel zelf een flesje drinken of iets kleins te eten mee voor de wandeltocht :-)
Tip: Overnacht in één van de vele appartementen in de dorpen rondom het Plitvice Park. Wij verbleven in Rakovica, in een ruim appartement op 10 minuutjes rijden van het National Park (Airbnb link)

Maandag 8 november: Rakovica naar Golling an der Salzach (+/- 530 km)
Tot nu toe kwam het plan van de roadtrip aardig overeen met de daadwerkelijke route. Tot vandaag. Waar ik in het plan beschreef dat we in Salzburg zouden overnachten en ook genoeg tijd hadden om deze stad te bezoeken, was dit niet het geval. We verbleven namelijk in het skidorpje 'Golling an der Salzach', wat nog op zo'n 30 minuten van de stad vandaan ligt. Onderweg stopten we bij het Sloveense Lake Bled voor wat foto's en een lunch en verder richting Oostenrijk kwamen we zelfs al de eerste besneeuwde bergen tegen!

's Avonds aten we een schnitzel bij Hauslwirt en gingen we op tijd naar bed. De ochtend erop konden we voor 4 euro per persoon ontbijten in het hotel, en dit verraste ons enorm. Heel veel keuze uit broodjes, cake, beleg, ei, yoghurt en koffie. En we waren ook nog eens de enige mensen in het hotel (of ja, zo voelde het). Waarschijnlijk is het hier in het skiseizoen veel drukker.

Tip: Verblijf in Hotel Adler; hele vriendelijke mensen, uitgebreid ontbijt voor een kleine prijs & moderne kamers.

Dinsdag 9 november: Golling an der Salzach naar Dachau (+/- 192 km)
Ook niet op de originele planning: Dachau. Een belangrijk stukje geschiedenis wat op de route lag naar onze volgende stop. Omdat we al hadden gezien dat er bij onze eindstop weinig te doen was, brachten we dus een bezoekje aan het monument en oud concentratiekamp Dachau. En daar hebben we zeker geen spijt van. Het werd een indrukwekkende ochtend/middag waarbij we veel hebben gezien en gelezen over wat er daar tijdens de Tweede Wereldoorlog is gebeurd.

Tip: Bezoek Dachau

Dachau naar Balingen (+/- 266 km)
In eerste instantie besloeg de autorit van Golling an der Salzach naar Balingen ruim 5 uur, maar doordat we de route in tweeën splitsten, werd onze autotijd een stuk aangenamer. Eenmaal in onze 'Ferienwohnung' aangekomen gingen we op zoek naar een restaurant in de buurt, wat nog best een opgave bleek. Uiteindelijk werd het een restaurant dat hoorde bij Hotel Thum. We hebben hier niet het lekkerst gegeten van de reis, maar het was prima voor wat er in de buurt te vinden was. Daarna gingen we lekker op tijd naar bed om goed uitgerust te zijn voor onze laatste autorit.

Balingen naar Roosendaal (+/- 660 km)
De laatste loodjes wegen het zwaarst, zeggen ze wel eens. Nu kon er weinig tippen aan de regenachtige rit van Füssen naar Padova, maar we wilden nu allebei ook zo snel mogelijk thuis zijn. Rond 17.15 kwamen we na heel wat uurtjes rijden eindelijk thuis aan.

Wat een roadtrip, wat hebben we veel gezien, gedaan & meegemaakt. Ik heb het gevoel dat ik zeker een maand ben weggeweest.

Hopelijk heb je wat inspiratie op kunnen doen voor als je zelf op roadtrip wil door Europa maar niet heel veel tijd hebt. Natuurlijk kun je - als je wel langer de tijd hebt - de roadtrip altijd uitbreiden naar meer gebieden.