Roadtrip door Europa - Het plan

Héél binnenkort stappen mijn vriend en ik in de auto voor een heuse 'Europa-Roadtrip.' Dit plan maakten we niet eens zo lang na onze vakantie naar Zakynthos, omdat we toch nog wel toe waren aan een iets langere vakantie. Niet voor de zon, wel voor het avontuur. Wat we (hopen te) gaan bezoeken? Dat lees je in dit artikel!

Doel: 5 landen, 11 dagen

Dag 1: Roosendaal, Nederland naar Füssen, Duitsland (+/- 800 km)

De eerste dag is meteen ook de meest pittige qua afstand. Ik ben zelf geen mega liefhebber van autovakanties, maar je moet er wat voor over hebben om veel in héle korte tijd te zien. We hebben maar 11 dagen om deze road trip te doen, omdat we ook nog een vriendenreisje naar Lissabon hebben gepland vlak ná deze road trip.

In alle vroegte hopen we op dag 1 te vertrekken naar het Zuid-Duitse Füssen, wat vlakbij het Neuschwanstein-kasteel ligt. Deze eerste dag zal vooral in het teken staan van de lange autorit en een hapje eten in het dorp, waarna we waarschijnlijk als een blok in slaap vallen in de Airbnb die op amper 10 minuutjes rijden van het Slot vandaan is.

Dag 2: Wandeling naar en rondom Neuschwanstein en rijden naar Padua, Italie (+/- 460 km)

Helaas lukte het ons niet meer om entreekaarten te bemachtingen voor het populaire Schloss Neuschwanstein, dus hebben we in gedachten om alleen een wandeling naar/rondom het kasteel te maken. Tipje dus voor als je een tour in het kasteel wil plannen: wees er op tijd bij! Gelukkig ziet de buitenkant en omgeving van het kasteel er al sprookjesachtig mooi uit op de foto's, en met een beetje geluk zien we het kasteel ook nog eens met prachtige herfstkleuren.

Hierna vervolgen we onze weg richting Italië, waar we een Airbnb hebben geboekt in het stadje Padua. Ook nu hebben we waarschijnlijk weer een lange rit gehad, dus dat wordt een pasta'tje of pizza'tje (en misschien wel een gelato :-p) in de buurt en op tijd naar bed. We zijn van plan om 4 nachten in Padua te blijven.

Dag 3: Bezoek Padua, Italië

Hoewel Milaan, Rome, Florence en Venetië de bekendste Italiaanse steden zijn om te bezoeken, heeft Padua (in het Italiaans 'Padova') ook heel wat moois te bieden. Zo heb je er een botanische tuin, basilieken, geweldige pleinen, mooie architectonische gebouwen en talloze steegjes waar je kunt verdwalen. We hebben gelezen dat dit nog best een onontdekte stad is onder toeristen, en je hier vooral studenten zult zien. En je zit hier ook nog eens ideaal om nog twee andere steden te bezoeken...

Dag 4: Bezoek Verona, Italië

... we laten de auto daarom maar even staan, want op dag 4 pakken we vanuit Padua de trein richting de romantische stad Verona. Het Middeleeuwse centrum, de arena, verschillende pleinen, bijzondere bruggen én natuurlijk het balkon van Romeo & Juliet. We gaan ons hier zéker niet vervelen.

Dag 5: Bezoek Venetië, Italië

Ook gemakkelijk om vanuit Padua met de trein te doen is een bezoek aan Venetië. Zelf ben ik hier heel wat jaren geleden al geweest, maar dat neemt niet weg dat ik het een prachtige stad blijf vinden. Heerlijk verdwalen in alle straatjes, misschien wel een gondeltochtje maken (als het lekker weer is), een Italiaans koffietje of een Aperol Spritz drinken op het terras, souvenirs scoren... ik kijk er nu al naar uit!

Dag 6: Padua, Italië naar Ljubljana, Slovenië (+/- 270 km) en dag 7: Bezoek Ljubljana

Na een paar autoloze dagen rijden we op de 6e dag richting de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Die staat al een tijdje op mijn bucketlist, want ook dit is weer zo'n 'nog niet zo ontdekt'-pareltje. De stad ligt aan een rivier en door de hele stad heen vind je de meest prachtige bruggen, maar je hebt er ook een groot park en een mooi historisch centrum. Ljubljana is in verhouding niet groot, en daarom kunnen we het bezichtigen van mooie plekjes prima combineren met lekker eten en borrelen. En misschien dat het nog lukt om het prachtige Lake Bled te bezoeken.

Dag 8: Ljubljana naar Plitvice meren in Kroatië (+/ 250 km)

Op dag 8 vertrekken we vanuit Ljubljana naar de Plitvice meren in Kroatië. Mijn vriend heeft die plek ooit al eens bezocht, en vond het ook zeker de moeite waard dat ik dit prachtige natuurwonder zou zien. Je hebt er naast de meren ook een paar watervallen en sowieso is de hele omgeving prachtig om te zien.

Na een wandeling bij de meren overnachten we vlakbij de meren. Ons originele idee was over de grens in het Bonische Bihac te overnachten, maar dit is nog steeds oranje gebied, dus blijven we lekker in de buurt.

Dag 9: Plitvice meren, Kroatië naar Salzburg, Oostenrijk (+/- 525 km)

We gaan op dag 9 alweer langzaam aan de terugreis beginnen, en vervolgen onze weg richting de Oostenrijkse stad Salzburg. Hier kunnen we 's avonds een hapje eten en de volgende dag de stad kort bezoeken. De historische binnenstad 'Altstadt' staat zelfs op de UNESCO Werelderfgoedlijst! Ik heb al heel wat mooie steegjes, gebouwen en sprookjesachtige foto's gezien op Pinterest.

Dag 10: Salzburg naar Burg Hohenzollern, Duitsland  (+/ 450 km) en dag 11: Bezoek Burg Hohenzollern

Een iets korter ritje is naar het volgende kasteel, die we in tegenstelling tot Schloss Neuschwanstein wél hopen te bezoeken. We hebben weer een Airbnb geboekt op een kwartiertje rijden van het kasteel, waardoor we deze volgende ochtend op tijd kunnen bezoeken. Burg Hohenzollern ligt in het Zwarte Woud op een 855 meter hoge berg, wat er ook weer als een sprookje uit ziet. Na het bezoek aan het kasteel is het tijd voor... de terugreis.

Dag 11: Terug naar Roosendaal (+/- 650 km)

En die zal nog een kleine 7 uur in beslag nemen. Héél wat landen, héél wat kilometers en dat allemaal in een krappe 11 dagen, maar gelukkig ook twee plekken waar we iets langer verblijven (Padua en Ljubljana), en waar we hopelijk ook even tot rust kunnen komen van al het rijden. Ik heb er in ieder geval onwijs veel zin in!

Heb jij weleens een roadtrip gedaan?