Romantisch overnachten in Kasteel Doenrade

Een weekendje weg: ik kan me niet eens herinneren hóe lang geleden dat al is. Tot afgelopen weekend. Via een vriendin konden mijn vriend en ik met een mooie aanbieding naar de zuidelijkste provincie van ons land om te overnachten in - jawel - een echt kasteel!

Overnachten in een kasteel stond al langer op mijn bucketlist, maar afgelopen zondag was het dan écht zo ver. Zondagmorgen stapten we in de auto richting het Limburgse minidorpje Doenrade. Met twee uur rijden en ellenlange snelwegen is dat niet bepaald om de hoek, maar hé: je bent dan ook écht even een weekend ver weg van huis.

Via het oprijlaantje rijd je op een prachtig wit kasteeltje af, met een groot, zonovergoten terras aan de voorzijde. Jammer genoeg zaten wij er nog net in het weekend dat de buitenterrassen gesloten waren, dus een wijntje op het terras zat er voor ons niet in.

Na de check-in liepen we richting onze kamer, waar ik me meteen verbaasde hoe bizar groot die was. Via een vriendin had ik een 'junior suite' geboekt, en deze heeft dus een mega keuken met koelkast, vaatwasser en gasfornuis, een eettafel en zithoekje en natuurlijk een badkamer en bed. Je zou er bijna een feestje kunnen geven... :-p

Wij besloten geen gebruik te maken van het avondmenu dat je op de kamer kon opeten, maar hadden zelf een koeltas meegenomen met lekker veel tapashapjes, stokbrood, champagne en wijn. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, maakten we een korte wandeling door het kleine en uitgestorven dorpje (er zijn nog andere wandel- of fietsroutes die wat langer zijn maar wij wilden alleen een kort wandelingetje in de zon maken). Eenmaal terug rustten we wat uit in het zonnetje dat door alle raampartijen scheen.

Rond een uurtje of 6 hadden we de sauna gereserveerd, die door de bezoekers voor ons echt op standje drieduizend stond. Helaas niet lekker genoeg om het lang vol te houden, en zelfs mijn vriend als groot saunaliefhebber vond het een tikkeltje te warm. Wel heel leuk dat ze deze optie hebben, een sauna heb je natuurlijk niet in ieder hotel, laat staan in een 'kasteel-hotel!

Terug boven genoten we van de meegenomen hapjes én het prachtige golden hour licht en de zonsondergang. Daarna keken we een film vanuit bed en vielen we langzaam in slaap. Het werd geen hele lange nacht, want de kamer was niet uitgerust met verduisterende gordijnen en rond een uurtje of 6 scheen er al volop licht naar binnen.

Om 9 uur haalden we ons ontbijt bij de receptie op, dat je in coronatijd op de kamer kunt eten. Met vier pistolets, peperkoek, crackers, fruit, verschillende soorten beleg, yoghurt, sapjes, koffie/thee en flesjes water was dit zeker een uitgebreid ontbijt te noemen en konden we het lang niet allemaal op.

Nadat we onze koffers hadden ingepakt en beneden hadden uitgecheckt, reden we door richting Maastricht. Valkenburg en de Brunssumerheide zijn ook plekken waar je gemakkelijk vanuit Kasteel Doenrade naartoe kunt, maar de hoofdstad van Limburg stond toch net wat hoger op ons wensenlijstje. Ongeveer na een halfuurtje rijden parkeerden we op Oranjeplein (aanrader voor als je goedkoper wil parkeren, en het is op loopafstand van het centrum) en liepen we via de spoorwegovergang de wijk 'Wyck.' in. Ikzelf ben al meerdere keren in Maastricht geweest (zelfs vorige zomer nog), dus kon ik mooi mijn vriend de stad laten zien.

Het liep daarna al richting lunchtijd, maar een 'take away-lunch' was nog best lastig te vinden. Op de heenweg had ik gezien dat er in Wyck verschillende rijen bij bakkerijen of lunchtentjes stonden, dus daar moest wel iets goeds tussenzitten. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Bakkerij Paulissen en was de rij wat ingeslonken. Daar hadden we geluk mee, want we stonden amper 5 minuten in de rij of er sloten alweer nieuwe groepjes mensen aan. Na twintig minuutjes wachten mochten we naar binnen, kozen we een broodje én een kersenvlaai en aten we deze buiten aan de Maas op. Ik kreeg er écht even een vakantiegevoel van! We sloten het dagje Maastricht af met een ijsje voor we aan onze lange terugreis begonnen.

Kasteel Doenrade? De naam zegt het al: Doen! Maastricht? Ook doen! Dit was een fijn weekendje weg op een mooie en romantische locatie. Toch weer even wat anders dan de Zeeuwse kust of een hotel middenin een drukke stad :-)