La vie de Daphne - Vakantie in Sardinië! (XXL)

Mijn vakantie is - compleet zoals verwacht natuurlijk - heeeel snel voorbijgevlogen. Last minute boekten een aantal vriendinnen en ik Sardinië, waar ik een onwijs leuke tijd heb gehad. Alles van begin tot eind van die reis zie je vandaag!

In alle vroegte reed het broertje van één van mijn vriendinnen ons richting Schiphol. Het zou m'n eerste keer vliegen vanaf Amsterdam worden, dus ik was erg benieuwd! We kwamen rond half 4 aan, aten snel wat en wachtten toen geduldig af tot we konden gaan boarden. Ik had eigenlijk niet echt meer geslapen die nacht, want ik was veeele te excited voor deze reis. Het was sowieso de eerste keer met vriendinnen op vakantie (want ik tel die ene jongerenreis ooit naar Lloret niet mee), en misschien vragen sommigen van jullie je wel af waarom ik er dit jaar voor koos om met vriendinnen te gaan. Ik heb het (denk ik) niet eerder op mijn blog vermeld, maar ik ben sinds eind mei weer 'op vrije voeten' (;-P) met de reden dat ik eindelijk een keertje voor mezelf en rust heb gekozen. Sowieso merkte ik al een tijdje dat ik er minder energie door kreeg en het toch niet helemaal de juiste was. Tot op de dag van vandaag geniet ik weer met volle teugen, barst ik weer van de energie en kan ik zeggen dat het voor mij een erg goede keuze is geweest. Mede door alle lieve mensen om me heen die er altijd voor me zijn natuurlijk <3

Pluspuntje aan zo vroeg op Schiphol zijn: de zonsopgang zien!

Yesss, om 7 uur zaten we eindelijk in het vliegtuig en kon de vakantie beginnen. De reis verliep niet bepaald stil, aangezien er een baby achter ons zat die het nogal nodig vond de boel aan elkaar te schreeuwen (en de ouders deden er niets aan). Weer een reden om kinderen voorlopig nog héél lang uit te stellen.

De aankomst bij het hotel in Lu Bagnu was erg vroeg, waardoo ons appartement jammer genoeg nog niet klaar was. Snel zwemkleding aan en richting het zwembad dus. Prima uit te houden zo..

Na een ochtend en halve middag in de zon had ik het idee dat ik al wat verkleurd was, yay!

Rond een uurtje of 3 konden we eindelijk ons appartement in, en wauw: wat waren we positief verrast! We hadden uitzicht op zee, een heel groot balkon, lekker veel kastruimte en een eigen keuken. Superchill :)

's Avonds besloten we meteen richting het mooie gekleurde dorpje Castelsardo te gaan, waar we vervolgens bij het uitkijkpunt een groepsfoto maakten. Daarna gingen we op zoek naar een plekje om iets te eten.

Dat bleek nog een hele opgave, want bijna alles zat vol en het schijnt erg van belang te zijn om vooraf te reserveren. Bij één van de laatste plekken waar we probeerden was gelukkig nog genoeg plek. Daar at ik - hoe kan het ook anders - een lekkere pasta carbonara.

De volgende dag hielden we een lekker dagje strand. Ik snorkelde voor 't eerst en heb heel erg veel visjes en mooie rotsen kunnen zien.

Helaas werd de zee vervolgens wat wilder, waardoor een vriendin en ik onderuit gingen en er een paar aardige wondjes aan overhielden :-P Weer een verhaal erbij, zullen we maar zeggen.

's Avonds gingen we wat eerder naar Castelsardo voor een heuse photoshoot, en omdat we toch ergens hadden kunnen reserveren hadden we niet meer de stress van 'overvolle restaurants.' Overigens vind ik dit echt de allerleukste fotoserie van de hele vakantie (misschien omdat ik m'n favo jurk EVER draag?)

Kijk ook hoe mooi roze het dorp wordt als de zon steeds verder ondergaat. Net een ansichtkaartje; LOVE IT!

Omdat het alsnog te vroeg was om richting restaurant te lopen, dronken we nog ergens een flesje wijn...

.. en hoe is dat mooier dan bij ondergaande zon?

De volgende ochtend stonden we wat vroeger op om de bus naar Sassari te pakken. Deze tweede stad van Sardinië bleek volgens verhalen erg gezellig te zijn en door bijna iedereen werd dan ook aangeraden hier een dagje naartoe te gaan.

Viel dat even tegen.. we liepen heel wat rondjes, maar er bleek toch echt heel weinig te beleven. Sowieso was het ontzettend warm en was alles gesloten tussen 1 en 5. Dat laatste wisten we overigens wel hoor, maar omdat iedereen zei dat er genoeg te doen was, maakten we ons daar niet zo druk om.

We wandelden nog over een bekend plein, doken nog wat meer wijkjes in, maar gaven het daarna toch echt maar op. Wat zonde zeg! Gelukkig was een retourtje met de bus maar iets meer dan 6 euro en konden we 's middags gewoon nog naar het strand (het was toch pas 13.30 op dat moment). Ach, hopen dat de rest van de vakantie wel veel moois te bieden heeft!

Voordeel van later op het strand: je hebt een fijn avondzonnetje. Is toch wat aangenamer dan die bloedhete zon van tussen 12 en 3. Prima uit te houden èn je wordt er nog bruin van ook!

Naast de tosti's die we al meerdere dagen bakten, wilden we ook voor het avondeten eens gebruik maken van het keukentje. Bij de lokale supermarkt kochten we wraps, gehakt, mozzarella en tomaat en flansten een prima maaltijd in elkaar. Teamwork!

's Avonds hebben we lekker ouderwets met een wijntje spelletjes gespeeld. Daarna maakten we nog een wandeling naar het strand waar de beloofde beach party zou zijn, maar helaas was er niemand komen opdagen. Een beetje een domper-dag dit dus. Gelukkig kon het hierna alleen maar beter worden (altijd omdenken, altijd omdenken :-P)

Dat bleek al meteen de volgende dag toen we na een ochtend strand een auto wilden gaan huren. Omdat de car rental nog niet open was, moesten we onszelf nog een halfuurtje vermaken. In de verte zagen we een podium dat opgebouwd werd. Wat bleek? Die avond zou er een dancefestival plaatsvinden en het zou nog aardig wat bezoekers trekken ook. Hoe leuk is dat!

De auto hadden we zo geregeld, en voor de deur viel me meteen even op hoe bruin m'n benen al waren. Moest natuurlijk wel even vastgelegd worden voor de gram.

Die avond doften we ons lekker op en wandelden we naar de pizzeria in de straat. Omdat er nog geen tafel vrij was (en we helaas helemaal vergeten hadden te reserveren), was er nog enige wachttijd. Gelukkig werd die tijd een beetje verzacht met een lekker wijntje.

Niet veel later was er een tafel klaar en aten we allemaal voor 't eerst die vakantie een pizza. Ik deelde mijn quattro formaggi met de pizza rechtsboven. Genieten!

Omdat het toch al zo'n geslaagde avond was (ik bedoel, er was live muziek en we waren schaamteloos aan het meezingen), namen we ook nog een tiramisu die we met z'n vieren deelden.

Tja.. zit je dan met je limoncello, water en wijn. Combi'tje wel hoor :-P

Op het festival zat de sfeer er al meteen goed in. Wat een leuke muziek, gezellige mensen en veel dansjes werden er gedaan (èn de #lovemore challenge). Toch wel wat anders dan in Nederland, maar ik heb oprecht een ge-wel-dige avond gehad. En dan te bedenken dat we de volgende ochtend al vroeg op wilden om richting de Grotten van Neptunus te rijden. Zal er maar niet bijzeggen dat we aaaardig laat in ons bed belandden.

De volgende ochtend (met vijf uur slaap) haalden we ons racemonster op en reden we meteen door naar Capo Caccia, het schiereiland waar de grotten liggen. Wat een uitzicht heb je vanaf de berg zeg!

Om bij de grotten te komen, moest je nog wel zo'n 650 trappen aflopen. In de brandende zon. Was me een wandeltochtje wel hoor..

Gelukkig was de grot het zelf meer dan waard en was het erg bijzonder om zoiets een keer van dichtbij te mogen zien.

Morgen komt er trouwens een uitgebreider artikel online over deze grotten, duuus stay tuned.

Eenmaal weer boven (ik helemaal wit weggetrokken), moesten we ècht even bijkomen voor we weer naar de auto liepen. Hierna konden we wel uitrusten, want..

.. we reden namelijk naar Stintino, waar één van de mooiste en meest populaire stranden van Sardinië te vinden is - Spiaggia della Pelosa.

Dat het toeristisch en populair was wisten we al snel, want wat een hordes mensen lagen er op het strand zeg. Wel had ik nog nooit zulk mooi, helderblauw water gezien. Iets wat in de cariben waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld is, maar toch :-)

Eenmaal terug in het appartement genoten we weer van een schitterende zonsondergang. Dat verveelt toch nooit?

Zondag werd het strandjesdag. We hadden van tevoren een aantal strandjes langs onze kustlijn uitgekozen waar we naartoe zouden rijden. Allereerst reden we ruim anderhalf uur voor het gebied rondom San Teresa Gallura.

Het strandje zelf was lastig te vinden (ondanks de honderden auto's die langs de weg stonden), maar toen we een aantal mensen aanspraken bleek er in de buurt ook een ander heel klein, verborgen strandje te zijn. Eentje die volgens hen helemaal niet de populairste was bij San Teresa Gallura. Wij namen de uitdaging aan en liepen met gevaar voor eigen leven een supersteile tocht tussen de rotsen naar beneden.

SO. WORTH. IT. Wat was het een groot contrast met een dag ervoor, om nu maar 10 groepjes mensen op een strandje te zien. Wel respect voor iedereen hoor, dat ze die gevaarlijke tocht naar beneden hebben gemaakt. Zwemmen was nog best een ding, want ook in deze zee lagen - net als in ons eigen dorpje - erg veel rotsen.

Even een klein intermezzo'tje met het uitzicht van Capo Testa (in de buurt van ons eigen strandje) en daarnaast één van de foto's die ik op het rotsenstrandje maakte. Later zocht ik trouwens nog op hoe deze heette: Calo Francese.

De zoektocht naar het tweede strand mislukte een beetje, waardoor we noodgedwongen naar een andere moesten rijden. Hier waren de golven alleen zò hoog, dat twee vriendinnen bijna niet meer uit de zee kwamen en ik ze er toch maar uit heb getrokken. Wat was dat gevaarlijk zeg!

Nadat iedereen bekomen was van de schrik keerden we langzaam terug naar Lu Bagnu, waar we een rustige avond in het vooruitzicht hadden.

's Avonds besloten we pizza te bestellen, maar omdat de wachttijd 1 uur was vermaakten we ons op het strand met wijn en..

foto's maken! De zon hing weer prachtig laag, dus het was ideaal om weer wat mooie plaatjes te schieten.

Ook deze is die avond gemaakt - met op de achtergrond (denken we) Corsica.

Rond half 10 waren de pizza's klaar en hebben we deze op het balkon opgegeten. Zo zie je maar, je hoeft niet elke avond uit eten om toch een goede maaltijd te hebben ;-)

Maandag was het Alghero-dag. Met nog een beetje de zure nasmaak van het stadje Sassari verwachtten we hier ook maar niet te veel van. Het was immers de vijfde(!) stad van Sardinië en wie weet zou er wel net zo weinig (al dan niet NOG minder) te beleven zijn.

Niets bleek minder waar. Alghero heeft een hele mooie haven, stadsmuren met daarbinnenin leuke pleintjes en talloze straatjes met winkeltjes. Hier was het totaal geen straf om te verdwalen!

Ook leuk was dat overal in het stadje lampionnen hingen die gemaakt waren van fietswielen. Super origineel en het maakt smalle straatjes toch wat gezelliger!

Het familiekiekje kon natuurlijk ook niet ontbreken.

Tijdens de wandeling door de stad kwamen we ook nog deze felblauwe deur tegen, en om mijn 'I have this thing with doors'-verslaving in stand te houden, moest ik er wel even voor poseren.

Aan het eind van de middag doken we een terrasje op voor 'n lekker drankje. Ikzelf nam rosé, twee vriendinnen het typisch Italiaanse Aperol Spritz en de andere vriendin een fruitdrankje. Ook kregen we er nog wat gratis snackjes bij.

Ennn weer onderweg naar Lu Bagnu.

's Avonds besloten we weer in Castelsardo te eten, bij hetzelfde restaurant als op de tweede avond. Omdat het toen zo goed wsa bevallen, hadden we nu erg hoge verwachtingen. Helaas bleek dat die verwachting deze keer niet waargemaakt kon worden. Ik at een visbord waarbij het leek alsof alles in zout water was klaargemaakt en het was allemaal supertaai. Jammer!

Dinsdagochtend was het nog vrij bewolkt waardoor we bijna onze strand-plannen in het water zagen vallen, maar gelukkig klaarde het redelijk snel op en konden we nog genieten van het zonnetje. 's Avonds keerden we weer terug voor nog wat foto's, en ik leende de broek van één van mijn vriendinnen. Kreeg er op Instagram overigens een hoop complimenten over, superlief!

En weer al zo'n mooie sunset! <3

Omdat het panterjurkje zo goed matchte met de gele broek, moesten we natuurlijk ook nog even samen op de foto :-)

Hierna aten we de zoveelste pizza van de vakantie (is het nummer 3?), maar ook deze was weer om te smullen.

De volgende ochtend was het alweer tijd om afscheid te nemen van ons prachtige appartementje. Wat hebben we geluk gehad hiermee en wat hebben we er een fijne tijd mogen beleven!

Daarna lagen we een hele middag aan 't zwembad. Tussendoor werden we nog licht opgeschrikt door de storing op Schiphol, waardoor we even bang waren dat we die dag niet naar huis zouden gaan (ook niet erg overigens), maar die was een uurtje later alweer verholpen.

Bye Sardinia, bye beautiful island! Wat ging het snel voorbij zeg, dat merk je altijd pas als je weer terug op het vliegveld staat.

Deze vlucht ging gelukkig wat soepeler en 's avonds landden we ruim een halfuur eerder alweer terug op Schiphol. Toen ik thuiskwam, was het inmiddels al ver na 1 en die nacht heb ik als een roos geslapen. Ik kijk hier met zò'n megagrote glimlach op terug en ben heel blij dat we per toeval zo'n mooi eiland hebben bezocht. Nu weer hard aan het werk!