VALENCIA - Dit kan ik van mijn bucketlist afstrepen

Natuurlijk ben ik niet op vakantie gegaan zonder dat ik een aantal dingen absoluut wilde doen. Vlak voordat ik op vakantie ging, had ik een lijstje samengesteld met een aantal must-do's voor in Valencia. Denk aan een fiets huren, het grootste aquarium van Europa bezoeken en tapas eten. Gelukkig zijn er nog een hoop meer dingen die ik eraan kan toevoegen, en vandaag kun je ze in dit artikel lezen!

Een fiets gehuurd.. en er vanaf gevallen
Een fiets huren is toch wel het meest geniale wat mijn vriend en ik op vakantie hebben kunnen doen. Ons hotel lag helaas net te ver van alles vandaan (het strand was ruim 20-25 minuten fietsen en het centrum ook wel een kwartier), dus lopend was het echt een hel geweest. Met de fiets hebben we zo'n beetje het hele Turia Park doorgefietst, één keer om naar de Ciudad de las Artes y Ciencias te fietsen, en de andere keer om naar de Jardi Botanico te fietsen - beiden aan de uiteinden van het park. Na een tijdje was ik zo gehecht aan mijn fiets, dat ik dacht dat ik ieder heuveltje en stoeprandje wel kon 'handelen.' Niets was minder waar. In combinatie met wat drankjes op, de klok die al rond de 2.00 's nachts aangaf en mijn zelfvertrouwen kreeg ik het voor elkaar om van mijn fiets te vallen, au! Gelukkig ving ik mezelf goed op en had ik alleen wat blauwe plekken op mijn been en een wondje op mijn voet, haha!

In een reuzenrad gezeten
In de tijd dat mijn vriend en ik in Valencia zaten was het kermis. De kermis stond precies in het midden van het park, en omdat het op de terugweg van één van onze traditionele terrasavonden nog vrij vroeg was, kwam mijn vriend op het idee om in het reuzenrad te gaan. In Nederland stelt zo'n reuzenrad niet veel voor, hij gaat hooguit 3 of 4 rondjes en daarmee is het gedaan. Maar dit reuzenrad sloeg toch echt alles. Met een temperatuur van misschien wel 40 graden in de dichte(!) cabine smolten wij en een Spaans gezinnetje helemaal weg, en als klap op de vuurpijl ging dat ding ook nog eens 12 rondjes! Gelukkig was het uitzicht best bijzonder om te zien, maar dat was na 5 rondjes ook wel duidelijk. Nooit in een reuzenrad gaan wanneer het buiten tropisch warm is dus ;-)

Het traditionele Batalla de Flores meegemaakt
Het jaarlijks terugkerende 'Feria de Julio' vond de gehele maand juli plaats en laat dat nu net de maand zijn dat wij er ook waren! Het betekent iets in de trant van 'julifeesten', waarbij er door de hele maand overal openluchtconcerten zijn, stierenvechten, de bijbehorende kermis, optredens, vuurwerkshows en als groots einde een bloemenoptocht: Batalla de Flores. Maar dit is niet zomaar een doorsnee 'bloemencorso.' Aan deze optocht doen ongeveer 40 praalwagens mee waar allemaal meiden op zitten in traditionele Spaanse of Valenciaanse jurken. Ze zien er stuk voor stuk prachtig uit, en later hoorde ik zelfs dat je gekozen moet worden om op zo'n wagen te mogen zitten! Ieder meisje heeft ook een tennisracket bij zich, en in het publiek gaat het na 2 rondritjes van de wagens om om zoveel mogelijk bloemen naar de wagens te gooien. Het wordt een waar bloemengevecht wanneer de tennisrackets tevoorschijn komen en alle bloemen terug het publiek in geslagen worden! Eerlijk is eerlijk, het was een hele aparte ervaring, maar heel grappig om een keer meegemaakt te hebben.

Gegeten in een restaurant met een michelinkok als eigenaar
Omdat mijn vriend een koksopleiding doet, vindt hij het reuze interessant om nieuwe en bijzondere gerechten uit te proberen. Omdat hij ergens op een website las over 'Bistro Canalla', het restaurant van michelin-chefkok Ricard Camarena, wilde hij hier absoluut met mij naartoe. We kozen voor het sharing menu, bestaande uit 8 gangen: 1) een cone met zalm, avocado en wasabi, 2) courgette lintsalade met mango en parmezaanse kaas, 3) kippenvleugels met sesamsaus, 4) zeebaars ceviche met sinaasappel en en limoenzuur, 5) tempura groenten, 6) varkenshaaskebab met een krokant peperlaagje, 7) deeg met hele hete varken uit Beijing en 8) bevroren tiramisu. Allemaal heerlijk!

Het grootste aquarium van Europa bezocht
Het artikel van vorige week donderdag says it all... ;-)

Agua de Valencia gedronken
Valenciaans water is geen normaal water. Na wat zoeken op internet bleek dit zelfs een cocktail te zijn! Agua de Valencia wordt gemaakt op basis van cava, sinaasappelsap, wodka, gin en suiker. Op een regenachtige zaterdagavond moesten we deze toch echt uitproberen en dronken we allebei een groot glas van dit gele goedje. Lekker hoor!

Tapas gegeten
Iets wat absoluut onmisbaar is wanneer je in Spanje bent is natuurlijk tapas eten. We hebben verschillende keren 's middags wat tapa'tjes geluncht, maar we hebben één keer uitgebreid tapas gegeten als diner bij Mythos. We wilden zelfs zoveel bestellen, dat de serveerster na 4 dingen benoemen snel zei dat het al meer dan genoeg zou zijn. En dat was het zeker! Helaas kan ik me niet zo snel meer voor de geest halen wat we precies gegeten hebben, maar dit tapaszaakje is met haar goede, snelle en vriendelijke service zeker een aanrader!

Mercado Central bezocht
Ook deze gigantische voedselhal was het bezoekje zeker waard. Erg indrukwekkend (en oke.. soms misschien een klein beetje vies) om alle kilo's vlees en vis te zien liggen achter de vitrines. Je kunt ruiken dat alles vers of net gevangen is en je merkt ook dat Spanjaarden hier graag inkopen doen om verse groenten, fruit, vlees of vis te bemachtigen.

Gegeten in een grot
Nadat we heerlijk hadden gegeten wilden we allebei nog wel een stukje wandelen door de straten van Valencia. Per toeval stuitten we op een wel heel bijzonder restaurant. In een klein steegje ver buiten het toeristische gebied kwamen we Bacco d.o.c. tegen: een restaurant dat er van de binnenkant compleet uitziet als een grot. Daar moesten we de volgende dag heen! De muren, het plafond, de trappen en zelfs de hekjes op de bovenverdieping zagen eruit alsof je je ver onder de grond bevond.

Alle 207 treden van de Valenciaanse kathedraal beklommen
Het was dan wel pas onze tweede dag in Valencia, we maakten er meteen een heuse 'sightseeing'-dag van. Een bomvolle dag waarbij de kathedraal op het Plaza de la Reina natuurlijk niet kon ontbreken. Omdat we benieuwd waren naar het uitzicht van Valencia, waagden we de gok om de toren in te gaan. Wat een hitte, wat een gehijg, wat een sport. Die 207 traptreden leken wel een bootcamp, en talloze andere toeristen waren het volgens mij ook met mij eens. Het uitzicht was daarentegen schitterend!

Genoten van vuurwerk op zaterdagavond
Ter afsluiting van het Feria de Juliol vindt er altijd een groots vuurwerk plaats in het Turia Park. Wisten wij veel. We hadden ons net geparkeerd met onze Agua de Valencia op het terras toen we al tot twee keer toe twee keiharde knallen hoorden. Het leken net waarschuwingsschoten die eigenlijk vertelden: 'Kom zo snel mogelijk naar het park!" En yep, om klokslag 12 uur barstte het vuurwerk los. We hebben het prima kunnen volgen vanaf onze terrasstoel, maar het is en blijft jammer dat we er niet op tijd bij waren!

Op de dag van aankomst het lekkerst gegeten
De eerste dag waren we doodmoe en kregen we een ontzettende klap van de warmte. Wat was het wennen om in zo'n tropische temperatuur te zitten. Omdat we nog geen fiets hadden, wilden we dan ook niet te ver van ons hotel gaan eten. We hadden al gezien dat er naast ons hotel drie restaurants zaten. Eentje aan de rechterkant en twee aan de linkerkant. Op puur geluk koos ik voor rechts - Comer, Beber, Amar - en bij binnenkomst zette ik meteen de toon van de avond: 'Waar zijn we nou weer beland?' Tot we het eten kregen. Ik doe dan niet net als mijn vriend een koksopleiding, maar zelfs ik zag dat dit tres magnifique was. Wow, ik heb nog nooit zo lekker gegeten. De bediening was ook nog eens erg aardig en was erg verrast door onze pogingen om Spaans te praten. Op onze laatste dag zijn we er zelfs weer gaan eten. 'Waar zijn we nou beland?' werd stiekem toch wel de meest misplaatste quote van de hele vakantie ;-)

De beste ontbijtjes gehad
Oh, ontbijtjes. Ik kon ze niet genoeg krijgen in Valencia. La Rollerie, Dulce de Leche, La Petite Brioche, 100 Montaditos, La Casa de Los Dulces en bij een strandtentje waarvan ik helaas de naam vergeten ben. En ook nog eens allemaal spotgoedkoop! Ook de lunches waren overigens om te smullen. De foto's zeggen denk ik meer dan genoeg!